Toelichting op positie Onderzoeksraad inzake onderzoek vliegramp Tripoli

Internationaal (ICAO Annex 13 Aircraft Accident and Incident Investigation) is vastgelegd dat het land waarin een vliegtuigramp gebeurt, de oorzaak van het ongeluk moet onderzoeken. Libië heeft daarom een onderzoeksteam samengesteld. Omdat het vliegtuig van Franse makelij is, maakt het Bureau d’Enquête et d’Analyses (BEA), de Franse onderzoeksinstantie deel uit van het onderzoeksteam. Het land dat doden en/of ernstig gewonden te betreuren heeft bij een vliegtuigongeval maakt geen deel uit van het onderzoeksteam maar heeft het recht het onderzoek te volgen. Ook mag de plaats van het ongeval bezocht worden door dit land. De Onderzoeksraad is bij het onderzoek namens Nederland waarnemer.

Een land dat lidstaat is van ICAO is verplicht binnen een jaar na een vliegtuigongeluk met een tussenrapport te komen over de voortgang van het onderzoek. Gebeurt dat niet, dan bestaan er de volgende mogelijkheden.

1. Libië doet zelf een verzoek aan ICAO om het onderzoek te laten overnemen door een ander land.
2. ICAO zoekt contact met het verantwoordelijke land, in dit geval Libië, om te bekijken of een ander land het onderzoek dient over te nemen.
3. ICAO neemt zelf het onderzoek over. Dit wordt slechts bij hoge uitzondering gedaan. Bij een aantal voorvallen heeft ICAO besloten zelf het onderzoek uit te voeren. Dit betreft onder andere een voorval met een toestel van Libyan Arab Airlines op 21 februari 1973 en een voorval met een toestel van Korean Air Lines op 1 september 1983. In beide gevallen betrof dit een burgervliegtuig dat werd neergeschoten door een militair toestel.
4. De bij het onderzoek betrokken landen, in dit geval Frankrijk, zouden de resultaten van hun deel van het onderzoek zelf naar buiten kunnen brengen.

Vliegtuigongeval Libie, 12 mei 2010, Tripoli